søndag den 20. september 2015

Søndags hygge i driverhuset

Det har en egentlig været en god weekend.
I går skinnede solen det meste af dagen, men jeg var ikke i haven, fordi jeg var optaget af andre ting.



Jeg havde en rigtig god dag.

Men i dag skulle dagen bruges med oprydning nede i driveren. Det var reelt ikke direkte oprydning, men mere rengøring, høste de sidste tomater, flytte sarte planter ind og nusse om dem der var derinde i forvejen.
Vejret i dag har vist sig med sol, stærk vind, regn som faldt helt stormagtig.
Men Jack og jeg har hygget os i det dejlige varme hus.


De sidste tomater. De smager utrolig søde, men der var ikke mange røde, så nu er tomatplanter fjernet, fordi jeg ikke tror de mange grønne der var vil blive røde.
Men dejligt med et par meget søde tomater her en søndag i september.


Så kom der lige en kraftig regnbyge, jeg ved ikke om man kan fornemme at det rusker godt i træerne derude. Heldigvis var vi inde i driverhuset.

Efter en morfar - det er jo søndag og dagen igår var hård, fortsatte Jack og jeg oprydningen. Nu skinnede solen dejligt, så med frisk kaffe på kanden, et par småkager og hvad der ellers hører til gik vi igang.




En af de små roser som jeg købte engang i maj. Det er de små potter som man engang imellem kan købe i dagligvarer butikker. Og sandelig de har overlevet sommeren. Så den er flyttet ind i driveren, fordi det kan være at jeg kan få dem til at overvintre. Pt har de en del knopper, hvor nogle af disse blomstrer.

Petunia. Jeg holder utrolig meget af petunia.
Den pink lilla, som kan ses på de to nedenstående billeder, har stået i hjørne ved havedøren hvor der er lidt mere læ, så den har haft det rimeligt. Den er også kommet ind at stå, hvor den forhåbentligt kan skabe glæde i et stykke tid.


 To forskellige blomster hoveder på den samme plante. Helt velouragtig




Så den helt sorte petunia, som aldrig flyttede ud af driverhuset. Jeg kunne ikke få mig selv til det. Den købte jeg i midten af maj og den blomstrer fortsat så flot. Gad vide om de kan overvintre. Men uanset hvad så er det en af dem der står på listen over petunia jeg skal have næste år.


En sommerblomst som jeg ikke kan huske hvad den hedder. Men den er køn. Der er lidt snerle over den, synes jeg.

En af de meget sarte klematiser. Jeg har to meget sarte. De har nogle divanykker, så dem har jeg også taget ind, fordi de vil ikke kunne overleve ude i det fri.


En køn rose, jeg købte for et stykke tid siden. Jeg havde egentlig ikke troet at den ville blive til noget fordi den havde sammen med sine andre søstre stået ved købmanden i rigtig land tid, og den så noget forkrøblet ud, Men den fik god jord, lidt gødning og omsorg. Det kvitterede den med at den begyndte at blomstrer i august måned, men fine marcipanroser, som mand kalder det. Den måtte også ind i driveren.


Men der blev også hygget i dag,
Der blev drukket kaffe og spist et par småkager. Jack elsker småkager. Tja han elsker sådan set alt hvad der har med mad at gøre.


Der holdes med den sidste småkage. Det kunne være at jeg spiste den selv og han ikke fik et lille stykke.


Man kan lige ane de to stirrende sorte øjne. Det er også hårdt at skulle ligge sådan med hovedet.


Så blev vi færdige og vi sluttede eftermiddagen med at drikke den sidste kop kaffe og nyde solens varme.
Fortsat god søndag aften og vi ønsker at du kommer godt ind i den nye uge
Hilsen Jack og Kirsten


11 kommentarer:

  1. Hej Kirsten!
    Hvis det var dig der havde fødselsdag i lørdags, så rigtig stort og forsinket TILLYKKE, dejligt at dagen var god:-)
    Tak også en rigtig god ny uge til jer råhyggere:-)
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette.
      Ja det var mig der havde fødselsdag. Heldigvis en af de stille. Men vi havde en rigtig god dag. Min havde taget fri fra stalden så vi havde eftermiddagen sammen. Og det er ikke så tit det sker.
      Vejret i denne uge ser jo ikke ud til at skulle vise sig fra sin solrige side, så det er dejligt at have tanket sol op fra weekenden.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
    2. Hej Igen Kirsten!
      De fleste potteroser er meget lette at overvintre, jeg har gjort det mange gange, og nogle af dem har de stået ude i potten og andre gange har jeg gravet dem i jorden i det fri, og de er blevet utroligt flotte og store året efter ved den behandling. Jeg har dog aldrig prøvet at overvintre dem i drivhuset, men i februar købte vi et par stykker, de holdt ikke så længe inde, og dem satte jeg i drivhuset mens der stadig var let frost, og de rettede sig op og blomstrede lystigt i flere måneder, og duftede skønt.
      Fik lige lyst til at fortælle, så rigtig meget held og lykke med din:-)
      Hilsner fra Anette

      Slet
    3. Kære dig igen :-)
      Det er dejligt med erfaring. Og jeg er da heller ikke sikker på at jeg reelt behøver at sætte dem ind i driverhuset, men vejret er bare ikke særlig godt, Jeg synes nærmest at det er en indtagelse at have godt vejr og det normale er regn og blæsevind. så jeg prøver af. det er også bare for at have noget at kigge på dernede, når det regner udenfor.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten, et forsinket Tillykke med fødselsdagen fra mig. Og så måtte jeg altså grine, for Alma kan nøjagtigt som Jack holde øje med den sidste bid.😊 Hvor den dog fantastisk den Rose du købte ved købmanden ☺ den er jeg helt vild med.
    Jeg har jo slet ikke fået kommenteret hos eller nogen andre gennem sep måned. Men jeg har læst de fleste af dine indlæg og nu er jeg ved at være på banen igen. ☺
    Kram fra Linda

    SvarSlet
  3. Hej Kirsten, et forsinket Tillykke med fødselsdagen fra mig. Og så måtte jeg altså grine, for Alma kan nøjagtigt som Jack holde øje med den sidste bid.😊 Hvor den dog fantastisk den Rose du købte ved købmanden ☺ den er jeg helt vild med.
    Jeg har jo slet ikke fået kommenteret hos eller nogen andre gennem sep måned. Men jeg har læst de fleste af dine indlæg og nu er jeg ved at være på banen igen. ☺
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Dejligt at du er ved at være på banen igen. Men jeg ved at du har travlt i denne måned.
      Ja det er nu sjovt med de hunde, men det er vel også det de normalt gør i naturen. De afventer at førerhunden - og det er jo os - er færdig med at spise og så er resten til den næste. Jack tror bare at han skal have hver gang og helst hele tiden. Og sådan en småkage må jo være det samme som en godbid :-)
      Ja den rose er flot så derfor håber jeg også at den vil overleve i driverhuset. En skam jeg ikke ved navnet er kan kun huske at der stod potterose, men det ved jeg at det stod på dem alle sammen.

      Er der en bestemt årsag til at din kommentar kommer to gange?
      Dejligt at høre fra dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Hej Kirsten.Også et rigtig stort tillykke fra mig.Og det lader da til at dig og Jack har hygget jer i drivhuset.
    Flot sort petunia du viser................og rosen er nu heller ikke så tosset.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Ja vi hyggede os dernede i det noget omskiftelige vejr der var igår. Så vi puslede og suslede denne, ad flere gange i løber af i går.
      Ja Petunia ... som jeg skrev dem holder jeg meget af. Ved godt at mange kalder dem for mormorplanter, men der er et eller over dem, som gør mig glad. De er også behagelige at rører ved. Så der kommer nye til næste sommer.
      Ja rosen den er flot og jeg kan godt forstå at min mand kalder den marcipan rose, for der er noget marcipanrose over den. Nu må jeg se om jeg kan få den til at overvintre i driverhuset. Det ville være skam hvis det ikke kunne lykkes.
      God aften til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  5. Det hR vist gået min næse forbi, da vi selv har haft en del at gøre. Tillykke og det da blevet gjort godt, sikken hygge hund, bare det var mig har selv haft en cotton noget dejlig noget de hunde de går bare helt til hjertet. Din gør da her...åhhh den er ikke til at stå for...kram fra mig til dig.

    SvarSlet
  6. Kære Grethe.
    Tak for din kommentar.
    Ja han er virkelig hygge hund - han elsker det helt vildt meget. Han følger mig overalt og du kan tro at jeg ikke kan gå mange meter - nogen cm før han er ved siden af mig. Kan kunne jo komme til at gå glib af noget. Jeg bliver nød til at rettet dig, han er ingen bomuldshund, men en Westi han. Men du har ret, Han er bare dejlig.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten