lørdag den 10. oktober 2015

Fuglefoderkopper

Når det er efterår og mange af vores afgrøder er høstet, blade falder ned af træerne og vi nok må erkende at der lakker mod enden, er tiden til at tænke på de som er derude og ikke kan trække ind i huse, hjørner af sofaer og under tæpper. For mange er der fortsat en del at lave ude i haven, men sådan en lille projekt tager ikke lang tid og det vil glæde mange af de fugle, som bor fast i vores have.


Så i går havde jeg indkøbt noget fedt og fuglefoder, så jeg kunne lave mit eget fuglefoder. Jeg brugte 1 del fedt, som jeg smeltede i en gryde. Jeg brugte helt nøjagtig 1½ kilo. Imens fedtet smeltede blandede jeg forskellige former for fuglefoder, nødder, mandler og valnødder. Det blev til en blanding som vejede 1½ kilo. Man bestemmer selv hvor stor portion man vil lave, der skal bare gerne bruges en del fedt og 1 del foderblanding.


Når fedtet er smeltet blandes foderblandingen i. Gryden tages af varmen inden. Det hele røres godt, så alle korn og nødder er blandet og dækket af fedt.



Så hældes det i forme eller hvad man nu har. Jeg har ikke nogen forme som kan bruges til det, men jeg fandt nogle gamle kopper bagerst i et skab. Og heldigvis havde jeg da glemt at få de kopper afleveret i genbrug, for nu kunne de bruges i det her lille projekt.


Så er der fyldt op og det hele blev sat ind i køleskabet, så fedtet kan blive fast. Så er det bare med at have tålmodighed.


Og så her til morgen kunne jeg fortsætte. Blandingen af fedt og foder var blevet rigtig fint og fast, så jeg kunne begynde at køre dem klar til at komme ud at hænge i et af havens træer.


Jeg havde noget bånd liggende, som jeg klippede i den ønskede længde. Derefter bandt jeg enderne sammen på båndet og bandt båndet til på koppens hank.


 Så et af træerne heroppe ved terrassen er blevet pyntet med hængende kopper - fuglefoderkopper.


Og jeg håber at fuglene vil synes at det er godt, for nu kan de flyve hen på en af træets grene og hoppe ned på koppen kant og spise sig mætte.




Jack var med til at pynte træet, selvfølgelig var han det.

Både Jack og jeg ønsker alle en god weekend.
Og hvis du synes at ideen er god, ja så er det let og kræver ikke det store. Alle kan være med - men husk at passe på for fedt, som er smeltet også er varmt.

Kh.
Kirsten





7 kommentarer:

  1. Hejsa søde Kirsten.
    Super hyggeligt indlæg. Det er nemlig rigtigt at vi skal passe godt på de søde fugle.
    De er jo en ren fornøjelse at følge. Det bruger vi meget tid på her i huset.
    Sjovt for jeg har også lige været igang. Syntes der er så koldt med regn og rusk.
    Så det må være to sjæle en tanke :)
    Rigtig fantastisk weekend.

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Charlotte.
      Jeg kan kun give dig ret. Det er vigtigt at vi husker fuglene om vinteren. Lige nu har de sikkert fortsat en del at spise, men der går ikke lang tid så vil de havde brug for mere end de kan finde i jorden og træerne. Og så er det også sjovere at lave det selv og det er jo heller ikke svært og tager heller ikke lang tid.
      Jeg holder meget af at se på fuglene i haven så ved at invitere dem til at blive her i haven, så får jeg også en gevindst ud af det.
      Dejligt at hører at du også er i gang.
      Fortsat god weekend til dig.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten, hvor er det et dejligt indlæg. Det er jo ved at være den tid hvor vi skal til at tænke på fuglene. Det er en super sød og dekorativ ide med kopperne og så kan de jo genbruges henover vinteren når de er tomme.
    Vejret i weekenden skulle jo blive dejligt så jeg håber du når lidt mere i haven.
    Rigtig dejlig weekend til dig og Jack.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Tak,
      Ja det med kopperne er en god og praktisk måde at løse det. Og hvis en kop går i stykker, sker der ikke så meget, fordi jeg bare kan tage i genbrugsbutikken og købe nogle andre. Synes også at det var noget anderledes end de net man kan bruge.
      Jack og jeg var det meste af dagen i haven i går, Det var nemlig rigtig lækkert vejr. Lidt køligt, men det løste sig helt af sig selv, fordi vi alligevel skulle arbejde, og så får man jo varmen, dejligt.
      Hvordan det kommer til at blive i dag er lidt for tidligt at sige da det ser lidt trist ud, men jeg tror også jeg vil igang med symaskinen og sy lidt til et julemarked kan til i midten af november.
      Jeg håber at du og Alma fro en fortsat god weekend.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Dejligt indlæg og en rigtig god ide. Jeg sidder godt nok og griner lidt af mig selv for læste i første omgang overskriften som fugleedderkopper og det kunne jeg slet ikke få til at passe.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Rita. Du kan tro at der aldrig kommer et indlæg om fugleedderkopper her hos mig. Uf nej. Jeg kan leve havens edderkopper men når jeg går igennem haven går jeg nærmest også og fægter med armene for an mig for at undgå at gå ind i de spind de trækker fra træ til træ.
      Så jeg er glad for at du fik læst overskriften engang til :-)
      Og det er godt med et grin
      Fortsat god weekend til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Kære Kirsten
    Det var da en rigtig god og dekorativ ide - den må afprøves her :) Også dejligt med en opskrift! Her fodrer vi også småfuglene i vores fuglehus, og det er helt kolossalt, hvad de spiser - jeg fylder op hveranden dag, og der er altså plads til meget :)
    Håber, du havde en god weekend!
    Kh Linda

    SvarSlet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten