fredag den 27. november 2015

Gran

På min arbejdsplads har vi mulighed for at købe den fineste gran. Det er både rødgran og den fine Nobilis eller sølvgran, som jeg også ved der er nogen der kalder den sådan. Jeg holder meget af nobilisgran, og jeg vil gerne bruge den. Der er bare en ulempe. Jeg kommer til at nyse af den. Hvad der gør at det sker ved jeg ikke, men det går heldigvis over når den har stået lidt indendørs.

Så jeg har bestilt nogle bundter af den fine gran, og i dag hvor det er weekend, skal jeg da selvfølgelig igang med at lege med gran.

Inspireret af Anette fra http://frupedersenshave.blogspot.dk/ har jeg været igang med at lave små træer til vinduet i vores køkken. Det er lidt sjovt at lave sådanne træer og der skal reelt ikke så meget til.
Nogle grangrene, hvor skudene klippes af til ca. 1/3 er tilbage, de afklippede grene bruges til at fylde på den gren der er sat i en potte med f.eks ler. Grenene sættes efterhånden med grøn ståltråd. Man begynder nede fra og arbejder sig op af. Når du kommer til en af de grene der ikke er klippet af bukker du bare den nedad så den ligger sammen med de andre grene du har sat på. Sådan arbejder du dig opad til toppen af den gren du har sat i potten. Så er det kun fantasien der bestemmer hvordan træet kommer til at se ud. Jeg viklet en lys kæde om med batterier, som tænder af sig selv. Yderlig har jeg sat nogle lærke grene på, hvor der stadig er kogler på. Og hvis man har lyst kan der sættes en stjerne i toppen.













I morgen skal der laves kranse til min havelåge, så den del af gårdspladsen også kan blive julet.
Fortsat god fredag aften.

Kh. Jack og Kirsten









8 kommentarer:

  1. Hvor er de fine og hyggelige dine juletræer. Tak for linket :-)
    Rigtig god weekend med masser af julehygge og granduft.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Tak du har jo også givet en fin anvisning til hvordan de laves, så det var ikke så svært.
      Fortsat god weekend til dig.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten!
    Hvor er dine træer blevet flotte! Og det bliver jeres låge garanteret også, rigtig god fornøjelse med kransebinderiet!
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Tak
      Jeg håber at lågerne og alt omkring det hjørne bliver hyggeligt så der bliver spredt julehygge her på gården :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. God arbejdslyst med kransebinderiet. Fine træer du har fået lavet. Jeg er vild med grene med lærkekogler både de nye fra i år men også gamle grene, hvor koglerne er helt grønne af mos og alger..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita.
      Tak det er jeg glad for at du synes.
      Ja lærkegrene og lærkekogler holder jeg også meget af, de er søde og meget anvendelige.
      Så dem kommer jeg til at bruge rigtig meget den næste tid.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Sikke dog nogle fantastiske træer sødeste Kirsten. Er helt solgt. De er virkelig blevet smukke. Jeg er dybt inspireret til at gå igang med sådan nogle nu. Du har virkelig givet mig blod på tanden. Tusind tak for fantastisk inspiration.
    Rigtig skøn aften

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Charlotte så må du igang, Jeg havde jo også set dit lille træ for et stykke tid siden så sammen med dig og Fru Pedersen gik jeg igang. Var noget spændt på udfaldet men blev noget overrasket over at dette kunne lykkes, og tro mig det er ikke svært :-) slet ikke med dine evner.
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten