lørdag den 16. januar 2016

forventningens glæde

kan være stor. Den kan næsten fylde meget. Vi kan alle gå og glæde os over mange ting, begivenheder, store som små.

Der er mange ting jeg glæder mig til, men en af dem er helt bestemt det her



Vintergækkerne - at de snart med deres små fine hvide hoveder står og lyser op i den her tid. De er på vej, men de gemmer sig alligevel endnu lidt i deres vinterfrakke. Det ville jeg også gøre, selvom og solen skinner i dag og lokker en ud.

Andre er mere modige, og de skulle vel egentlig slet ikke være så langt, men det tilskriver jeg den milde vinter vi har haft indtil videre. Dem jeg tænker på er påskeklokkeblomst. Jeg har tre, som står lidt i læ af den store Rhodendron. Hvad de hedder kan jeg desværre ikke huske, men jeg kan huske at det er lys lime farvet.
Men uanset hvad de hedder og hvilken farve de har er det utrolig flotte når de springer helt ud, men de må gerne vente lidt endnu.














Andre der også så småt er på vej er klematis. Jeg ved godt at det er de spæde tegn de viser, men det er dejligt at se, for jeg kan sagtens forestille hele stativet fyldt med grønne blade og smukke blomster der stråler op.


Når den her blomstrer kommer den med store mørke lilla blomster. Jeg købte den sidste år, så jeg er noget spændt. Men det ser ud til at den har fået sig etableret.




Endnu en Klematis - rubens - som er så frodig og blomstrer så sødt med dens små blomster.

Troldhassel har rakler,



men også et net af grene, som jeg synes er smuk, som de vikler sig ind i hinanden.

Andet som også vikler sig ind i hinanden, men bare er tørre grene er humle. Den står ved pergolaen, og kravler op af stolper og hvad den ellers kan komme i nærheden af. For en del år siden fik jeg lavet nogle stativer som jeg brugte i mit pileflet, men det er ved at være mange år siden, jeg har flettet sidst, så stativerne har jeg brugt på en lidt anden måde. En masse tørre grene er viklet ind i dem og og humlen indtager så stativet og grene om sommeren. Og vinteren ser det sådan ud.


Lidt sjovt at kigge på. Jeg ved at fuglene hjælper mig med at fjerne nogle af de tørre grene, da de ofte bruger dem i deres redebyggeri.

Vi håber at I får en rigtig god lørdag hvor solen skinner. Jack var selvfølgelig med på turen og han nød at have selskab med derude.
Kh
Jack og Kirsten






14 kommentarer:

  1. Kære Kirsten. Hvor er det dog dejlige billeder af dine vintergækker, påske klokker, klematis og troldhassel. Jeg går ud fra at du har været i gang med kameraet, det er da fine billeder :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. tak kære Merete. Ja det er mig der har været i gang ude i haven. Jeg har ligget på knæ for påskeklokkeblomst og vintergækkerne, for at få taget de rigtige billeder. Som du ved så øver jeg med at tage billeder, indstille og finde den rigtige position. Det er lidt svært men det er jo derfor man skal øve.
      Så jeg er rigtig glad for at du synes billederne er fine. De er blevet ved 13 tiden hvor solen skinnede. Så du kan tro at der blev suget D. vitaminer
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Jeg skal love for, at du har fået taget billeder i dag. Det er rigtig godt. Påskeklokker har man ikke så tit navne på, da de fleste er hybrider, så det skal du ikke tænke på.
    Hvor er det godt at se, at du øver dig så meget. Det kan blive en sport at gå rundt og tage billeder, det er det blevet for mig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Ja det har ret, det kan blive en sport at tage billeder, og jeg må da også indrømme at jeg nærmest har kameraet med overalt jeg bevæger mig hen, både hjemme men også når jeg kører afsted. Glæden er ekstra stor hvis det er noget spændende man ser, men også hvis billederne bliver gode.
      God dag til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Håber vintergækkerne kommer snart, så er det helt ligesom for næsten 26 år siden :-) :-)

    Knus til dig muscha, fra din pige

    SvarSlet
    Svar
    1. kære skat, jeg tror desværre ikke at de når det denne gang, specielt ikke med den temperatur de snakker om vi skal have.
      Men det ville have været dejligt hvis jeg kunne tage en lille buket med til dig den 23. januar.
      Knus mor

      Slet
  4. Kære Kirsten Dejlige næsten forårsagtige billeder. Vores vintergækker kan ikke ses på grund af al den sne der ligger. Så dejligt at se dine billeder også af påskeklokken. Vores ligger helt ned af frosten. Sødt billede af Jack, sød lille rumpe ;-) God lørdag aften knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina. Tak
      Vi har ikke sne hernede. De havde talt om at der skulle komme noget i går lørdag - hvor billederne er taget - men der kom ikke noget. Jeg tror heller ikke i dag, da vejret er alt for klart til det.
      Jeg ville godt have taget et billed af ham i en lidt anden position, men han det ville han ikke, han ville ikke engang dreje hovedet en smule. Spiller lidt kostbar hr. Jack
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  5. Forventningens glæde er bestemt ikke at kimse af. Forventningens glæde, og den allerførste blomst er da den største glæde. Det er den der får allermest opmærksomhed. Når først det hele eksploderer, er der så meget, så noget helt bliver overset.
    God søndag.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette.
      Du har så ret. Når den første kommer kan man næsten finde på at hidkalde hele familien fordi den er kommet, den skaber så megen glæde og det er for meget af det gode, men den er også tegnet på at de kommer, budbringeren for nu er det lige ved at være.
      God søndag til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  6. Åhhhhhhh den forventningens glæde, jeg har det præcis på samme måde. Jeg er først i år blevet opmærksom på Påskeklokker. Du har ret de er fantastiske og bestemt på min ønskeseddel. De er så yndige og smukke.
    Vintergækker tænkte jeg på i går. Forstår det ikke... men kan ikke få dem til at gro. Jeg har snart pelset hele mors have for den art. Men de kommer ikke...
    Hos dig ser der ikke ud til at være sne... hos os er det helt vildt med et meget tykt hvidt tæppe og utrolig koldt. I nat -15...
    Rigtig skøn søndag

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Uf det lyder godt nok koldt. Puha. men sneen :-) Nej vi har intet hvad der ligner sne. Hvis der ligger noget er det for forrige fredag og så er det en dynge der blevet skubbet sammen, og så er den ikke smeltet.
      Vintergækker er lidt specielle, og de kan være vanskelige til at få sig etableret, men de skal nok komme. Det er min oplevelse at de gerne vil stå steder hvor man ikke graver så tit i jorden. Der er en større artikel om vintergækker i haveforeningens blad for januar og februar 2016,
      Ja påskeklokker blomst er trolige flotte, så dem skulle du anskaffe dag.
      Kh.
      Kirsten og god søndag til dig

      Slet
  7. Hej Kirsten.Vi er vist rigtig mange der næsten ikke kan vente på det forår.
    Og her kan man jo slet ikke se hvad der er på vej op med al den sne der dækker det hele.
    Men glæder mig da både til vintergækker-juleroser og påskeklokker blomstre.
    God søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Ja vi er mange der næsten ikke kan vente med at foråret kommer igang. Men vi må jo have tålmodighed hvilket ikke ikke er så let, så man længes at komme ud og begynde så småt i haven.
      Her har vi intet der ligner sne, vi har frost både dag og nat, men intet sne, så vi kan godt se hvad der har været igang med at komme op. Men lige nu står det jo stille pga frosten. Men heldigvis er der blade om de små pus, så jeg håber ikke at skaden er så stor.
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten