lørdag den 27. februar 2016

Efter vinter kommer

forår. Det kan vi slet ikke komme uden om. Lige om lidt viser kalenderen den 1. marts. Er det så forår - JA - vil jeg med det samme svare.
Men hvorfor ikke undersøge om det nu er helt sandt...ikke fordi jeg vil ødelægge noget, men mere for at jeg ikke bliver skuffet på tirsdag den 1. marts.

Ved DMI - som nok er det medie, de fleste af os, checker dagligt, ja måske flere gange - (min bondemand han gør) - så skriver de følgende:

  • Kalendermæssigt er det forår ved begyndelsen af marts måned. 

Godt så... men så skriver de også: 


  • Et andet svar kunne være, at vi astronomisk går ind i foråret efter forårsjævndøgn den 20. marts. 

Okay altså 20 dage senere. Er der mon en bestemt årsag til dette. Ja det må jeg lige læse videre om. Så der smækkes lige et par eller tre pausebilleder op.





der læses fortsat




Så er jeg kommet lidt videre i min undersøgelse af hvornår det er forår. Håber at I har nydt pausebillederne - Franske anemoner og røde trompet tulipaner (kalder jeg dem) - nåh videre... DMI skriver endvidere:
Vi har derfor prøvet at se på en inddeling af årstiderne baseret på døgnets gennemsnitlige minimumstemperatur for den klimatiske normalperiode 1961-1990, og har helt uvidenskabelig lavet følgende inddeling:
  • Om vinteren er minimumtemperaturen under 0°C
  • I foråret og efteråret er minimumtemperaturen mellem 0 og 10°C
  • Om sommeren er minimumtemperaturen over 10°C
Det vil betyde, at foråret temperaturmæssigt begynder omkring den 25. marts, hvilket er lige efter forårsjævndøgn den 20. marts.
Det skal der lige tygges på. Lige par billeder mere, imens.....




Imens jeg har tygget på de informationer, at håber jeg at I fortsat nyder pausebillederne.

Men det må jo reelt betyde at vores fire årstider forskydes med ca. 20 dage. Gad vide om de - altså DMI - skriver noget om det.
Læser lige lidt videre..



Forfatteren som er metrolog Kim Sarup fra DMI (http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/vejr/foraarsfaenomener/hvornaar-er-det-foraar/) skriver omkring forskydning - min tolkning - af årstiderne, følgende:
I samme inddeling starter sommeren for alvor omkring den 20. juni lige omkring sommersolhverv den 21. juni. Efteråret vil begynde den 20. september lige omkring efterårsjævndøgn den 22./23. september.Slutteligt vil vinteren begynde omkring 1. december; noget før vintersolhverv den 21. eller 22. december.Går vi lidt mere i detaljen med denne inddeling, så finder vi ud af, at Bornholms sommer tilsyneladende starter en uge tidligere og slutter en uge senere end det øvrige lands. Til gengæld ser det ud til at Jylland og Fyn får lidt mere vinter end os andre.



Nu kan jeg jo selv bestemme om det er svaret - og ja - jeg mener at det er som skrevet at foråret er den 
1. Marts 
Det er jeg allerede startet med at fejre med en dejlig buket forår - røde trompet tulipaner med de skønneste Franske Anemoner - fra mig til dig. Skal du også fejrer at det snart er forår?


Kh.
Jack og Kirsten




20 kommentarer:

  1. Også i den grad! For mig handler forår ikke så meget om temperatur (selv om den selvfølgelig betyder noget!), men det handler allermest om LYS og de længere dage! Og lyset har for længst skubbet mig i gang med div. forårsaktiviteter i haven, jeg kan slet ikke lade være, når solen lokker. Og på tirsdag starter foråret officielt, så bliver det ligefrem legitimt at arbejde i haven ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede. Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet af din sætning - Og på tirsdag starter foråret officielt, så bliver det ligefrem legitimt at arbejde i haven ;-) - der findes ingen regel for hvornår man må arbejde i haven, og dem der synes at man ikke kan arbejde i haven før, tænker jeg bare slet ikke kan forestille sig hver herligt det er at starte med at rydde - at gøre plads til at det der er i haven bedre kan komme frem - men jeg ved godt hvad du mener - jeg kender enkelte der ryster på hovedet hvis jeg f.eks går i haven og skubber blade væk fra planterne med hånden - man kan jo bare rive det væk - men så ødelægger man jo bare planten hvis man ikke passer på - eller går på græsplænen og ikke ser at der står fine små vintergækker i plænen... så jeg tror måske bare os med en kærlighed til vores have ikke altid bliver anset for at være helt normale.
      Men på tirsdag ... ja så er det også for mig officielt forår.
      Kh.
      kirsten

      Slet
  2. Ha ha jeg havde lige siddet og læst det på DMI, jeg synes også, det er forår 1. marts, jeg har ovenikøbet bestilt det, det ser nu ikke for lovende ud, men lad os nu se.
    Det er hvert fald lyset, der bestemmer, hvor meget vi har lyst til at gå ud, hvis solen skinner, kan vi slet ikke lade være :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lyset og solen har en meget stor betydning og jeg kan nærmest blive skuffet hvis der ikke kommer sol når jeg vil i haven - det bliver lidt lettere og dejligt når man kan mærke solen varmer på kroppen og kinderne.
      Så jeg går ud fra at din bestilling den holder ved :-)
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Jeg har også forårsfornemmelser, både ude og inde, og som de to kloge damer siger over, så har lyset en stor betydning, tænk dig der var lyst kl 6.30 til morgen, jubiii, og trala tralala, nu vil jeg ud med kaffen:-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er dejligt at dagen er blevet længere. Jeg har også lagt mærke til det - når jeg tager afsted på arbejde er det lyst og når jeg kører hjem er det fortsat lyst - det har så en betydning og energiniveauet er meget højere og man er mere glad - jeg er i hvert fald.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Sjov læsning :-)
    Forår har naturligvis noget med temperaturer at gøre, men lyset er stærkt tiltagende, og jeg kan ofte gå og rode i jorden, så i min verden starter foråret så småt 1. marts i år :-) Det er kun, når det hele er bundfrossen på denne årstid, at jeg synes det stadig er vinter. Altså mener jeg, det er forskelligt fra år til år, hvor tidligt eller sent det er, at foråret er over os ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Vivi.
      ja jeg kan sagtens følge dig. Hvis jeg skulle gå efter hvornår jeg kan kratte og rode i jorden så er det generelt først forår her hos os til april, altså efter hvordan marts har været i forhold til nedbør. Vi har en tung jord, som er på nuværende tidspunkt meget våd, tung og nærmest død, Så jeg er slet ikke igang så mange af jer andre er ude i haven. Men jeg regner med at jeg næste weekend begynder at klippe ned af staudernes visne stængler og fjerner grene og andet.
      Så lyset har en stor betydning og solens magt - så jeg glæder mig til på tirsdag.
      Kh.
      kirsten

      Slet
  5. Jeg plejer at sige at den første forårsmåned er marts, men at der sagtens kan komme vinter så sent som i slutningen af måneden..."Rigtig forår" regner jeg dog først med fra d.21. marts.
    ...at jeg så allerede HAR forårsfornemmelser og lige om lidt går i gang med at så de første hold - se det er en anden historie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lader vi være med at tale om den sidste del. :-) Det er lidt sjovt ikke sandt at vi har en beskrivelse af hvornår det er forår og hvornår det er rigtig forår - jeg har oplevet af det sneede i slutning af april, - nemlig den dag da jeg blev konfirmeret i 1978. så foråret kan være noget lunefuld, men det kan vel alle årstider. Men uanset hvad om det er den 1. marts eller 21, så er det alligevel dejligt at det bliver lysere og solen begynder at få en magt så vi kan få nogle herlige eftermiddage med en god varme og sol. Det har vi brug for.
      Kh.Kirsten

      Slet
  6. Jeg blev altså helt forvirret af alt den læsning. Så jeg har bestemt at i Casa Rosen der bliver holdt forår d.1 marts. Basta :o) og tak for den skønne buket, hvor er den smuk.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda.
      Undskyld at du blev forvirret. Men du har uanset hvad taget en beslutning om at der bliver holdt forår den 1. marts hos dig. Og så er det sådan BASTA det kan vi kun blive enig om.
      Er glad for at du kunne lide buketten.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  7. Kære Kirsten. Forår eller ej... den 1 eller 20.... Hmmm mentalt tror jeg det bedst med d. 1.3. For vi har brug for at føle det går fremad, og lyset støtter jo op omkring det :-) Smuk buket du der har taget billeder af. Blomstervitaminer :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete. Ja vi har brug for en forandring - at det er forår og vi kan bladrer i kalenderen så vi mentalt kan sige det er nu det er nu - heldigvis så er solen og lyset med os, vi har for det meste mere af det for hver dag der går, dejligt.
      Glad for at jeg kunne bidrage med vitaminer i form at en buket til dig fra mig.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  8. Kære Kirsten.Skønt indlæg og dejlige billeder af de smukke blomster.
    Her holder jeg også til at foråret starter d. 1 marts.........men varmen kommer nok først sidst på måneden.
    Men dejligt at det nu er længe lyst.Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Jette.
      Er glad fordi du kunne lide buketten.
      Ja lad os bare holde på at det er forår den 1. marts uanset hvordan vejret arter sig, for blomster, buske og træer ja endda dyr er i fuld gang med at vise at det er forår. Dejlig ikke sandt..
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  9. Kære Kirsten Jeg holder mig også til st forår er 1 marts, hvadenten vejret er til det eller ej. Bare bevidstheden om at det er nu, gør underværker. Elsker din buket, smuk. Kh TIna Pedrrsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Tina. Er glad for at du kunne lide buketten. Dejligt med blomster i vaser og duften spreder sig i stuen. Lige om lidt står tulipanerne ude i haven og lyser op sammen med alle de andre løgplanter som allerede er i gang med at masse sig op af jorden, og det må da absolut være tegn på at det er forår lige om lidt. Så jeg holder mig også til at det er forår lige om lidt - nemlig den 1. marts.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  10. Wow siger jeg bare sikke en udregning og sikke en stor undersøgelse du har sat i værk:)
    Mentalt siger jeg 1. marts for min egen skyld...
    Jeg har ofte oplevet 15. april på min fødselsdag, at der har der været snestorm.
    Så for min hjerne, hvis den skulle bestemme er der næsten ikke forår mere. Vi går direkte fra vinter til sommer desværre. Men jeg undertrykker den tanke og skriger 1. marts.... FORÅR:)

    Rigtig dejlig søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lad os bare sige at det er forår på tirsdag, fordi jeg heller ikke bryder mig det hurtige overgange fra koldt til varmt. Jeg har brug for at tingene udvikler sig i dens naturlige form at det er vinter - så forår . så kommer den herlige sommer og det flotte efterår... i den rækkefølge. Jeg holder af foråret hvor man kan se tingene begynder at komme og udvikler sig i takt med solen og varmen. At skoven bliver grøn og at det hele ikke nærmest sker af en gang fordi vi ryger direkte op på 20 grader. små skridt i den rigtige retning med sol lys varme
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten