torsdag den 24. marts 2016

Den dag hvor Jack

blev så træt var i går. For det var nok en af de bedste dage med sol, varme og næsten ingen vind. Jeg havde ikke engang min kedeldragt og de tykke gummistøvler på. Så det var bare så skønt.
Jeg havde lige nogle ting jeg skulle have lavet inden vi kunne gå i haven, så tidspunktet for havetid var ved frokosttid, så det var oplagt at tage frokosten i driverhuset.

Det var varmt derinde men også dejligt. Et vindue blev åbnet og døren lod vi også stå åben, så blomsterne derinde kunne mærke foråret, så de ikke bare står der og tror at det er sommer. Så vi startede dagen med en pause. Godt gået ikke sandt :-)


Så godt med energi startede vi op på en af tingene på to do listen, som jeg fortsat har og slet ikke er færdig med endnu - fortsat at fjerne blade, grene og klippe ned.

Pyha, det er meget - jeg synes altså fortsat at der er mange blade i år, synes I ikke også det.
Men vi fik revet blade, revet grene, klippet stauder rene for deres stængler fra sidste år og så gik vi også i krig med efeu´en på pergolaen, som godt nok er vokset meget det sidste år. Den bliver klippet godt hvert år i foråret og lidt senere hen på sommeren, men hold da op, hvor var der meget i år. Så der blev kørt nogen trillebøre om til stakken hvor jeg plejer at smide det, men efterhånden kunne jeg godt mærke at det var ikee der jeg skulle bruge min energi, hvis jeg skulle blive færdig. Så det blev lagt i en stor bunke plus lidt flere.



Og det er ikke engang alle du ser, der ligger flere rundt omkring. I morgen skal jeg have fat på en anhænger, vores har Rasmus nemlig lånt, men jeg mangler den i øjeblikket. Så er det jo godt at der er flere i omegnen.

Men hold da op, hvor den lille næse på den nysgerrige hund har været igang. Der er mange ting der skal checkes når jeg river blade væk i nogle af havens hjørner og kroge. Der lugter sikkert af mus, katte, tudsen, som bor der, løv som er visnet, huse uden snegle med mere. Så jeg skulle virkelig passe på at jeg ikke kom til at ramme ham, for han nærmest gik efter mig eller løvrivens tænder. Sådan har han gjort det meste af den tid vi tog om at færdiggøre det område.

Og endelig blev vi færdig der. Dejligt og så godt.

Så kunne foråret langsomt flytte ind.

Og lige nu er forår for mig - violer. Og jeg er meget betaget af de lilla - blå nuancer. Der er også mange andre flotte planter, men hvis det skal holde en god periode så sværger jeg til violer - hornvioler primært og de nye fine med flæsekant.

Så på det lille bord blev der pyntet i de blå farver.




Der er sikkert nogen der kan huske de her krukker :-) for mange år siden, havde rigtig mange de kinesiske krukker, både de meget store, og de mindre. Jeg har fortsat en del af dem. De har stået i det bagerste hjørne af et hjørneskab, og da jeg ledte efter noget andet sidste weekend kom de frem.



 En anden med mere blå nuancer. Passer utrolig godt til de blå lilla nuancer







Det store blå fad der står på bordet har jeg for flere år siden fået en veninde, som havde den med fra Marokko.

Resten af området vi har ryddet, kom til at se sådan ud og bladene, grene og efeu er kun fra det område der ses på de næste billeder.


Den lille terrasse ved pergolaen. Den blev anlagt for godt 23 år siden. Pergolaen lavede jeg et par efter, hvor der også blev sat lamelhegn op, for at dække lidt for det der ligger bagved, nemlig mødningen. Den er der fortsat, men efterhånden vi får styr på alle de ting der skal være styr på, vil den være tømt, og de transporttårne vil også være væk.


Efeuen er blevet klippet godt op og tilbage, så solen kan titte ind på den lille terrasse. Og da jeg stod der langs med pergolaen og klippede, kom der lige pludselig noget frem, som jeg ikke har set længe. Flere lange skud som nærmest var højere end  pergolaen - det var min første historiske rose jeg plantede i 1993. Jeg mener at den hed madame Plantier eller var det dronningen af Danmark. Jeg kan huske at den var mørk lyserød - pink, og så har den mange torne, rigtig mange :-)
Så måske er jeg heldig at få en rose på den år.




Buskbom - formklippet - der er dog et stykke tid til at de skal klippes igen - men mine store Havehortensia, skal de visne blomster klippes væk, men det plejer jeg først at gøre når jeg kan se hvad der kommer af grønne blade og der ikke er fare for frost
Havehortensia er noget af det første jeg har plantet. Så de fra efteråret 1992 - som er det år, hvor vi overtog gården.


I baggrunden bagved træet anes endnu flere Havehortensia.


Dejligt at bedet som er det største i haven er ryddet. Vi fik lavet meget andet, men det må vente til næste gang der kommer nyt fra Kirstens have.
Men jeg kan sige at det drejer sig de tre stendrenge og deres skål. Og I får to billeder :-)



Jack han er så træt så han er længe gået i hans kurv. Han spiste sin aftensmad hurtig og væk var han - lige så lang han var lå han i sin kurv.

I dag skal vi have fjernet alt affaldet, sået de sidste tagetes og det hele skal sættes ned i driverhuset. Jorden i højkasserne skal kultiveres så jeg på mandag kan lægge de kartofler som trænger til at komme i jorden.
Håber at I også får en rigtig god skærtorsdag :-)
Kh.
fra den snorkende Jack og Kirsten


10 kommentarer:

  1. Ja det var dejligt vejr i går men jeg nåede ikke i haven men nåede noget som jeg har trængt til i lang tid...det skal jeg nok lige vise senere.
    Jeg kan næsten se lille Jack for mig og fornemme hvor træt han er. Når lille bamse om aftenen sidder med hovedet på nederste trappetrin og venter på at komme i seng ved jeg at så er han kørt flad. Rigtig god skærtorsdag til dig og Jack...

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita.
      Ja det var så dejligt vejr den dag, og man skulle tro at vejret har brugt hele dens uge ration, for siden har det nu kun væretgråt og trist, endda med lidt regn. Jeg håber at denne lørdag vil vise lidt sol, men det betyder ikke det store, da vi - Jack og jeg - alligevel skal i haven.
      Bare det ikke regner så er det fint.
      Fortsat god påske til dig og resten af din familie.
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  2. Hej Kirsten.Dejligt at få ryddet op derude.Og når så vejet er med os så er det jo bare med at komme i gang.
    Kan jo se at du også er glad for at formklippe.........det ser bare rigtig godt ud.
    Fine blå krukker du fandt frem,de passer jo lige til de skønne violer.
    Her fik jer ryddet op i mit potteskur i dag.........utroligt hvad man kan samle sammen.
    Håber det gode vejr fortsætter,selv om det efterhånden er blevet lidt tørt i haven
    Rigtig god påske til jer alle Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette.
      Det er dejligt at få det fjernet det som skal væk, og man kan se at alt under skidtet bare venter på at det klamme komme væk.
      Ja jeg holder af at formklippe, og har gjort det i nogle år. Jeg synes at det er dejlig afslappende, sådan at klippe ind, træde tilbage, og at klippe lidt igen. Er glad for at du kan lide det.
      Ja det er utrolig hvad man kan få samlet sig i løbet af årene, så derfor tænkte jeg også at de blå skjuler skulle ud af mørket og bruges med violerne, de passer godt til hinanden.
      Regn mangler vi nok ikke for det er fortsat vådt, lidt sol og en god varm vind ville gøre underværker hernede, så jorden kan blive parat og lidt mere tør.
      Fortsat god påske til jer
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  3. Ja, efeu skal holdes i skak, men den er nu så dejlig grøn hele året. Jeg klipper mine flere gange om året, ellers har jeg ingen synlige fliser! Det gode er, at selvom man er hård ved den, så skyder den lynhurtig igen og er fin. Du har også fået klippet godt i din, der er en ordentlig bunke at få ryddet op - god motion!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja kære Frede, de skal holdes i skak og hvis man ikke vil have dem på bestemte steder, skal man ikke sætte dem der. Men de er gode til at holde det dækket og det er pænt grønt. Så jeg har efeu mange steder, hvor der ikke kan gro så meget andet.

      Ja bunker har vi nok af her i haven, men Rasmus kom hjem igår og han havde anhængeren med -så i dag skal vi rydde bunkerne så affaldet kan komme om bagved.
      Fortsat god påske til jer
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  4. Jeg kan sandelig godt forstå at Jack var træt, ved vejs ende..... det ville jeg også have været.
    Sikke dog en energi og rigtig mange store bunker der blev dannet.
    Men hold nu op det er blevet smukt med smuk på.
    Jeg er meget fascineret af din have. Den er så gennemført og hver ting er udtænkt og planlagt.
    Det både ses og fornemmes.
    Det blå i haven er så smukt og giver et kanon hjørne.
    Elsker simpelthen rum i gaven. Det er så spændende at gå på opdagelse så.

    Rigtig skøn Lang Fredag til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja han var træt det lille dyr, men han har jo også så korte ben det lille pus, og han skal være med hele tiden, selvom han bare kunne ligge så på dit dejlige tæppe i driverhuset, næh nej, man kunne gå glib af noget spændende. :-)
      Tak jeg er glad for at du kan lide min have. Om det er udtænkt eller planlagt det tror jeg reelt ikke, men mere opstået over årene, og så min egene små skøre indfald har bevirketat tingene efterhånden ser sådan ud.
      Der er nogen der mener jeg har en mærkelig have, fordi den er opdelt på den måde, og så forsøger jeg at forklare, men jeg kan godt se at det ikke lykkes helt. Men pyt det er mit rum og jeg gør bare det som jegtror jeg vil have det.
      Du er hjertelig velkommen, men der kommer sikkert små historier undervejs fra de forskellige steder i haven.
      Fortsat god påske til jer
      Kh.
      Kirsten

      Slet
  5. Det ser rigtig godt ud, og hold da op hvor er de flotte de blå dobbelte stedmoder blomster ... tak for inspirationen
    God påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Thyde Living. Tak og jeg er glad for at du kan lide det og tak for info - dobbelt stedmoder blomster - jeg har ikke vist hvad de hed, så jeg har kaldt dem flæse violer, pga. af kanten. Du er hjertelig velkommen til at kigge ind og give en kommentar med, hvis der er mere jeg kan inspirerer med.
      Fortsat god påske til dig
      Kh.
      Kirsten

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten