tirsdag den 16. august 2016

Peters Have

besøgte jeg sammen med min kære mand her i Lørdags. Sidste weekend var der i mange havde åben havelåge, og Peters Have ligger ikke langt fra, hvor vi bor. Så det var oplagt at besøge den. Peter, som sammen med sin hustru, har den vidunderlige have, er også min kære mands kollega.

Peters Have ligger i en mindre landsby. Peter og hans hustru bor for enden af en blind vej, så haven ligger i et fredeligt område, hvor der ikke er den store trafik. Det bevirker også at man hurtig kommer til at føle at man er i en have der er stille, rolig og ens sanser bliver behagelig stimuleret.

Da vi kom ind i haven, gik der ikke lang tid før Peter han kom og bød os velkommen. Haven havde allerede budt velkommen med de flotte stauder og skønne roser, der stod lige ved havelågen.
Jeg fik hurtig øje på en staude, som jeg ikke kendte til. Så min opmærksomhed blev hurtig optaget af disse. Min kære mand og Peter stod og snakkede, så jeg koncentrerede mig bare på alle de fine planter der stod i Peters have.

Nåh den staude jeg havde fået øje på er denne her. Utrolig flot. Peter har den i flere farver, men han kunne ikke huske hvad den hed. Men uden at vide det nøjagtigt så tror jeg at det er Spydverbena. Men uanset hvad så er den bare utrolig flot.


Jeg har selvfølgelig ikke noteret mig i hvilken rækkefølge jeg har set planterne, så de kommer bare som jeg synes. Det må I bærer over med mig.

Lige overfor stod der flere roser i forskellige farver.


Specielt denne her synes jeg er utrolig flot, med den fyldte blomster og farven. Det ser ud til at være en rose som ikke bliver særlig meget påvirket af regn,for den stor godt nok flot og ser meget frodig ud.


Denne her rose, som jeg vil sige er koralrød, synes jeg var lidt speciel. Den har to midte, hvis man kan sige det sådan. De andre blomster på rosen, havde ikke denne to deling, så den er helt unik.


En af de søde lyserøde fyldte roser. Jeg er ikke sikker, men den kunne ligne en Jacques Cartier rose. Men det er noget jeg tror.

Peters have er en stor have i betragtning af, at den ligger i et parcelhus kvarter.
Han har sammen med sin hustru skabt en masse bede, som ofte danner et små rum, hvor der er små overraskelser som f.eks et vandløb med et lille vandfald, som ender i et bassin med fine fisk.


 Bede med kurver, synes jeg skaber en have, hvor man får lyst til at gå videre fordi ens nysgerrighed bliver udfordret, for hvad er der lige om hjørnet?


 Der er brugt mange forskellige slags materialer, her træstammer, som danner bedets form, En god ide, hvis man har fældet et træ. Her ses der noget, som kan ses mange steder i haven, formklippet små træer, som står alle steder. Det må være et stort arbejde at holde dem ajour.


En af de rum, som man lige pludselig står i, ved at følge bedene og deres kurver. En lille havfrue, som sidder på en sten, og ud af hendes konkylie, kommer der vand ud af. En sød figur. 


Vandfaldet fik jeg desværre ikke taget billede af, for jeg blev fascineret af de fisk der svømmer rundt i bassinet, som vandfaldet endte i. Samtidig med at det er fiskenes hjem, er det også en slags spejlbassin, for træet der står ved det arrangement, spejler sig smukt i vandet.

Men der var så meget at se i Peters Have, så nu kommer der en masse billeder af de flotte planter der gror i Peters Have.


 Hibiscus - en utrolig flot farve.


 Floks, som står mange steder. Den passer ind til de meste. Og med dens utallige farver man kan få


Flotte Liljer. Der står mange forskellige Liljer rundt omkring i bedene, men de her er utrolig flotte. Dem skal jeg have fundet ud af hvad de hedder, for de må også gerne stå i min have.


Hvad denne plante hedder ved jeg desværre ikke. Men det er en større plante ja måske endda en busk.


 Gul orange Montebretia også en flot plante.


 En Sankt Hans Urt, de barer siger spar to. Utrolig flotte blade, som er så utrolig mørke, og blomsten er ogsåpæn. En plante som kan bruges mange steder, som staude der understøtter de andre planter, som f.eks den hvide plante i baggrunden.


 Sikken en skønhed - hortensia Pinky Winky formoder jeg. Den er igang med at skifte farve, og det er en plante der er så flot. Glæder mig til at min blomstrer til næste år.





 En flot Knopurt.


I Peters Have findes der foruden roser, stauder, Liljerbuske og træer, også græsser. Mange forskellige i forskellige. Græsser synes jeg er med til at skabe en form for lethed i haven.


En fin Røllike mener jeg, farven er flot


En af de mange sommerblomster der står rundt i bedene. En god ide, da det skaber lidt nyt, og hvis der er et hul i beplantningen, kan det midlertidig dækkes af en eller to sommerblomster.


Måske eller jeg tror at det kunne være en Hjortetrøst, det er en meget høj planten og utrolig flot i sine farver.


Og til sidst - flotte høst Anemoner, som jeg mener er et must i hver en have. Men heldigvis bestemmer man selv.
Jeg håber at I har nydt turen igennem Peters Have, og jeg kan kun anbefale at tage et smut forbi, og hvis I er heldige så er der kringle til kaffen - en meget lækker kringle, som Peter har bagt.

Tak for at jeg måtte se haven.

I dag skal Jack og jeg fortsætte med at male potteskuret, døren til den og det sidste vindue. Og hvis der er tid tilovers ja så kan jeg bare skrue et par eller ti brædder på det stakit.

Vi håber at alle får et godt vejr, vi regner i hvert fald med at vi gør.
Knus
Jack og Kirsten







6 kommentarer:

  1. Kære Kirsten.Dejligt med en pause så dig og bondemanden kan komme ud og opleve andre haver.
    Og peters hae ser bare dejlig ud.Er vild med de snoede bede.
    Og ganske rigtig er det spydverbena du viser..........har dem også i hvide.
    Og hjortetrøst-hibiscus og høstanemoner viser jeg da også.
    Dejligt når du bliver færdig med alt det malerarbejde............glæder mig til at se det hele når du er færdig.Rigitg god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fint at komme ud at få inspiration. Ja de spydverbena er utrolig flotte så jeg er helt sikker på de kommer ind i min have
      Ja det bliver godt med at blive færdig. Jeg synes at jeg ikke bestiller andet end at male - dør, vinduer, brædder masse af brædder for potteskuretskal males to gange og stakit med de 223 brædder skal også engang til - det bliver dog kun på den ene side, men der fortsat at blive sat en del op
      Og ja så skal haven jo holdes
      Men jeg glæder til det
      Knus

      Slet
  2. Dejligt at komme på havebesøg. Jeg selv må tage revanche næste år hvad angår havefestival. Jeg holdt jo min 50års-fødselsdag om lørdagen - og ryddede op om søndagen, så havde slet ikke tid til at se på haver.

    Mange skønne planter/bede du viser fra Peters Have. Tak for kigget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke med dagen 🇩🇰 Jeg håber den var god.
      Jeg har nu heller ikke været til mange åbne haver for det er pt noget svært for mig at komme ud af døren, så det øver jeg
      Tak det er også en fin have han har med mange fine bede
      Knus
      Kirsten

      Slet
  3. Dejligt at kunne nyde dagen sammen og få nye oplevelser.
    Jeg var i søndags til min første åbne have.....
    Tre generationer lagde vi afsted og havde en fantastisk dag.
    Nogle af blomsterne på min ønske liste kan nu sløjfes......

    Rigtig skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at se ting og steder sammen. Og hvis man er så heldig at man kan sløjfe ønsker fordi man har været heldig at anskaffe dem
      Spydverbena er en af dem som er kommet på listen hos mig ☺️
      Er spændt på at høre hvilke er kommet ind i din have
      Knus og skøn weekend til dig

      Slet

Mange tak for dit besøg på min blog. Du er hjertelig velkommen til at ligge en kommentar. Det vil jeg blive glad for.

Venlig hilsen Kirsten